Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Første oppskyting av Atlas 5/EELV vellykket

Av Øyvind Guldbrandsen

 

Artikkel publisert i Romfart Ekspress, nummer 5, 2002 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

Den første oppskytingen av en Atlas 5-rakett ble vellykket gjennomført fra Cape Canaveral om kvelden den 21. (lokal tid) august 2002. Dette var den 61. vellykkede oppskytingen på rad av en Atlas-rakett.

I likhet med sin nærmeste forgjenger, Atlas 3, benytter Atlas 5 en russisk RD-180-motor i førstetrinnet, og et Centaur øvre trinn (se Første oppskyting av Atlas 3 vellykket i Smånytt om Romfart nummer 4, 2000). Atlas 5s førstetrinn har større diameter og lengde enn noen tidligere Atlas-versjoner. Den større startmassen medførte en relativt langsom start, men til gjengjeld en brennperiode på over 4 minutter for førstetrinnet, visstnok betydelig lenger enn noen annen operativ bæreraketts førstetrinn som ikke kobler av hjepemotorer eller -trinn underveis. Atlas 5 vil imidlertid innbefatte en hel familie av bæreraketter, hvorav de fleste vil benytte forskjellige kombinasjoner av faststoffmotorer påspent førstetrinnet.

Denne oppskytingen var også den første i EELV-programmet (Evolved Expendable Launch Vehicle), som det amerikanske luftvåpenet (USAF) begynte å planlegge 1993. Idéen var å sponse utviklingen av en familie engangsbæreraketter med varierende kapasiteter for militære nyttelaster av forskjellige størrelser. EELV-rakettene skulle være rimeligere og mer pålitelige enn det som hittil hadde vært tilgjengelig. EELV kom til slutt til å omfatte to bærerakettfamilier, som skal brukes til minst like mange kommersielle som militære oppskytinger: I tillegg til Lockheed Martins Atlas 5 har konkurrenten Boeing utviklet Delta 4, med første oppskyting planlagt til 9. oktober 2002 (se notisen To EELV-familier i Smånytt om Romfart nummer 7, 1997).

Nyttelast på denne første Atlas 5-oppskytingen var Eutelsats kraftige kringkastingssatellitt Hot Bird 6.

 
Forrige notis | Neste notis | Alle Romfart Ekspress 2002 | Alle Romfart Ekspress/SOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.