Sojuz MS-17 skutt opp og koblet til ISS*

Sojuz MS-17 skutt opp og koblet til ISS*

Publisert av Øyvind Guldbrandsen den 15.10.20. Oppdatert 12.12.21.

eRomfart 2020-049, Norsk Astronautisk Forening, 15.10.2020

Bildene tilhører en nyhetsnotis som er sendt ut på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Om du ønsker å motta disse notisene på epost, samt nyte godt av våre øvrige medlemsfordeler, kan du melde deg inn her.

Sojuz MS-17 skutt opp

og koblet til ISS

Av Øyvind Guldbrandsen

Det russiske romfartøyet Sojuz MS-17 ble onsdag 14. oktober skutt med to russere og en amerikaner om bord. Sammenkoblingen med Den internasjonale romstasjonens Rassvet-modul skjedde bare tre timer og tre minutter etter at oppskytingen startet fra Bajkonur-kosmodromen i Kazakhstan, hvilket er ny rekord. På denne tiden kretset ISS og Sojuz to ganger rundt Jorden.


Kommandør i Sojuz MS-17, også betegnet ISS-63S, var kosmonauten Sergej Ryzhikov. Med seg hadde han kosmonautkollega Sergej Kud-Sverchkov og NASA-astronauten Kathleen (Kate) Rubins. Rubins ble 42 år denne dagen, en bursdag hun aldri vil bli i stand til å slå, ifølge henne selv. Både Ryzhikov og Rubins har lengre opphold i ISS bak seg. Rubins, som har Ph.D. i biologi innen kreftforskning, har også gjennomført to romvandringer.

Ekspedisjon 64/Sojuz MS-17-besetningen vinker farvel ved Bajkonur-kosmodromen før de går inn i romfartøyet som skal bringe dem til Den internasjonale romstasjonen. Ovenfra og ned: Kosmonaut Sergej Kud-Sverchkov fra Roscosmos, NASA-astronaut Kate Rubins og kosmonaut Sergej Ryzhikov. (NASA/GCTC/Andrey Shelepin)

Etter planen skal de tre arbeide om bord i ISS i seks måneder, hvor de sammen med den kommende Crew-1-besetningen vil utgjøre romstasjonens Ekspedisjon 64-besetning. Dette vil bli den første langtidsbesetningen i ISS med syv medlemmer. De fire Crew-1-romfarerne skal bringes opp med SpaceX' neste Crew Dragon-romfartøy, som skal skytes opp fra Kennedy-romsenteret med en Falcon 9-rakett, etter nåværende planer en gang i første halvdel av november.

Sojuz 2.1a-bæreraketten, med Sojuz MS-17 på toppen, tar av fra Bajkonur 14. oktober kl. 07:45 norsk tid. (Roscosmos)

Så sant ikke noe dramatisk skulle skje med de amerikanske Crew Dragon- og Starliner-programmene, er Rubins' plass i Sojuz den siste som NASA kjøper. NASA har rutinemessig kjøpt seter Sojuz-fartøy helt siden 2006, altså siden fem år før romfergeprogrammet ble avsluttet i 2011. Romfergene kunne ikke være koblet til ISS over lengre tid, som Sojuz kan. Sojuz fungerer også som permanent tilkoblede «livbåter», dog uten at det så langt har oppstått nødssituasjoner hvor de har vært brukt som dette. NASA måtte fortsette å kjøpe Sojuz-seter noen år lenger enn først planlagt, siden utviklingen av Crew Dragon- og Starliner-fartøyene stadig ble forsinket. Den første operative ferden med Boeings Starliner er fortsatt et års tid unna.


Bare tre timer etter oppskytingen nærmer Sojuz MS-17 seg romstasjonen ISS. (Ivan Vagner/Roscosmos)

Gjennom årene har prisen på Sojuz-seter steget jevnt og trutt. Mens den i begynnelsen var nede i 21,3 millioner dollar, måtte NASA ut med 90,3 millioner dollar for Rubins' plass, inkludert trening og andre nødvendigheter. Til sammen har NASA betalt russerne rundt 4 millarder dollar for de 71 setene de har benyttet.

Det er meget mulig at amerikanske astronauter vil bringes til og fra ISS i Sojuz-fartøy også i fremtiden, men da mot utveksling av plasser i de amerikanske fartøyene med russerne.

Noe over to timer etter sammenkoblingen mellom Sojuz MS-17 og ISS ble luken mellom fartøyene åpnet, og MS-17-romfarerne kunne ønskes velkommen av romstasjonens tre Ekspedisjon 63-medlemmer. Disse tre, Chris Cassidy (USA), Anatoly Ivanishin og Ivan Vagner (begge Russland) har vært i ISS siden 9. april. De seks skal være en uke sammen i ISS, før Ex-63-besetningen drar hjem 21. oktober i Sojuz MS-16, samme fartøy de ble skutt opp med.

Ekspedisjon 63- (bakre rad) og den påtroppende Ekspedisjon 64-besetningen samlet i ISS. (NASA TV)

Blant de mange tingene Ekspedisjon 63-besetningen har vært opptatt med de siste ukene er en liten, men merkbar luftlekkasje fra ISS. Ved å stenge lukene mellom alle ISS-modulene i helgene har man fått lokalisert lekkasjen til den russiske Zvezda-modulen, også kjent som Service-modulen, men uten at man så langt har funnet lekkasjens eksakte posisjon. Lekkasjen ble oppdaget allerede i 2019, men har siden økt i omfang, særlig i høst. Foreløpig utgjør den ingen fare for de om bord, men den krever mer etterforsyning av trykkluft fra ubemannede forsyningsfartøy.

Det russiske TsNIIMash-kontrollsenteret under sammenkoblingsoperasjonen mellom Sojuz MS-17 og ISS. Kontrollsenteret ligger nordøst for Moskva. På russisk er TsNIIMash initialene til "Sentrale Forskningsinstitutt for Maskinbygging". (TsNIIMash/Roscosmos)