Starliner OFT-2*

Publisert av RAGNAR THORBJØRNSEN den 21.05.22. Oppdatert 10.03.24.

eRomfart 2022-009, Norsk Astronautisk Forening, 06.05.2022

 

Dette er en nyhetsartikkel opprinnelig sendt på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Dersom du ikke er medlem, men ønsker å motta disse epostene og nyte godt av våre øvrige tilbud, kan du melde deg inn via vårt elektroniske innmeldingsskjema.


Starliner OFT-2

Av Ragnar Thorbjørnsen

 

Boeings romskip, Starliner (også kjent som CST-100), ble skutt opp på sin andre ubemannede testferd (OFT - Orbital Flight Test) like etter midnatt den 20. mai 2022 (norsk tid). Som bærerakett ble det benyttet en Atlas 5 N22. Etter planen skal neste testferd være bemannet.

 

Starliner rulles ut til oppskytingsrampen for å bli montert til toppen av bæreraketten.


Oppskytingen skjedde fra Space Launch Complex 41 ved Cape Canaveral Space Force Station. OFT-1, den første testferden, var ikke vellykket i og med at romskipet på grunn av en programvarefeil ikke kunne ta seg fram til ISS. Dette er nå 29 måneder siden, og Boeing har måttet bruke over en halv million dollar av egne midler for å rette opp både denne feilen og flere andre feil ved romskipet.

 

Altas Centaur med Starliner på toppen.


Heller ikke etter oppskytingen den 20. mai gikk alt som det skulle. Etter at bærerakettens 1. og 2. trinn brakte romskipet opp i rommet, brukes romskipets stillingskontrollmotorer til den endelige plasseringen i jordbane. Romskipet har 12 slike motorer, to av dem sviktet, men dette fikk ikke betydning siden de 12 motorene er reserve for hverandre. Boeing og NASA understreket at dette ikke var en alvorlig feil, men det må selvfølgelig undersøkes hvorfor det skjedde. Starliner kom fram til romstasjonen et drøyt døgn etter oppskytingen. Også under sammenkoblingsmanøveren oppstod mindre problemer, men alt i alt kan ferden så langt karakteriseres som vellykket. Romskipet hadde med seg ca 230 kg med forsyninger, og skal ha med seg ca 270 kg tilbake til Jorden.

 


Oppskytingen av Starliner fra Cape Canaveral med en Atlas Centaur-bærerakett.


Hvis ingen flere alvorlige problemer blir avdekket, vil neste oppskyting være bemannet. Det er håp om at dette kan skje innen årets utløp. Ferden omtales som CFT (Crew Flight Test). Hvis også CFT blir vellykket gjennomført, betyr det at USA vil ha to leverandører av transport til og fra Den internasjonale romstasjonen (ISS). Det kan vise seg å bli nyttig, siden det fra Russland nå er antydet at det inntil videre er uaktuelt å utveksle romfarere i hverandres romskip. Planen er uansett at romskipene til SpaceX og Boeing skal brukes annenhver gang ved transport av mannskap til ISS.

 

Starliner koblet til ISS

 

Mannskapet på den første bemannede ferden med Starliner  (CFT - Crew Flight Test) er alle erfarne NASA-astronauter. Fra venstre: Sunita Williams, Mike Fincke og Barry E. Wilmore. De fulgte selvfølgelig spent med under den ubemannede oppskytingen (OFT-2) den 20. mai.

 

Tidspunkt for landing er ikke endelig bestemt, men planen er at det skal skje i siste halvdel av kommende uke, mest sannsynlig på torsdag. Vi tar sikte på å melde om landingen foran kommentarfeltet under bildene til denne notisen på www.romfart.no . Vi vil også benytte anledningen til å nevne at vi gjerne ser at våre lesere benytter kommentarfeltet til å kommentere det vi publiserer, gjerne i form av tilbakemeldinger eller spørsmål til temaet for notisen. (Bruk av kommentarfeltet krever at man har en facebook-konto. Ikke alle plattformer har støtte for visning av kommentarfelt. Det skal fungere på PCer.)

 


Hvis vi ser bort fra romfergene, er Starliner det første amerikanske romskipet som ikke lander i havet. Dette bildet viser romskipet etter den første testferden, OFT-1 (OFT - Orbital Flight Test). Landingen var vellykket, men romskipet kom ikke fram til ISS. Derfor gjennomføres nå OFT-2.

 

Oppdatering 26. mai 2022:

Starliner OFT-2 landet rett etter midnatt, natt til den 26. mai.På vår facebook-side har vi lagt ut noen bilder fra landingen.