Tittelbildet: Falcon 9 eksploderer under landing den 28. august 2024.
eRomfart 2024-036, Norsk Astronautisk Forening, 01.09.2024
Dette er en nyhetsartikkel opprinnelig sendt på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Dersom du ikke er medlem, men ønsker å motta disse epostene og nyte godt av våre øvrige tilbud, kan du melde deg inn via vårt elektroniske innmeldingsskjema.
Romfart i september
Av Ragnar Thorbjørnsen
Ved månedsskiftet juli/august så vi fram til spennende landinger og interessante oppskytinger, men når vi nå er ved månedsskiftet august/september har fremdeles ikke noe av dette skjedd. For noen dager siden foretok et av rakett-trinnene til Falcon 9 en mislykket landing, noe som automatisk fører til at FAA (Federal Aviation Administration) gir SpaceX beskjed om å finne årsak før nye oppskytinger tillates.
Dette førte dermed til en ny utsettelse for Polaris Dawn, som i de siste dagene av august har blitt utsatt flere ganger, først på grunn av et teknisk problem (en helium-lekkasje) og så grunnet dårlig vær i landingsområdet. SpaceX fikk etter et par dager likevel tillatelse til å gjenoppta oppskytinger av Falcon 9, til tross for at etterforskning av årsaken til den mislykkede landingen ikke er avsluttet.
Besetningen på Polaris Dawn; fra venstre: Jared Isaacman, Anna Menon, Sarah Gillis og Scott Poteet.
Romfarerne som skal være med på Polaris Dawn, må likevel vente på ny dato for oppskyting, siden været i landingsområdet fremdeles er usikkert. Hvis det blir for lenge å vente, vil andre oppskytinger bli prioritert høyere, det gjelder først og fremst Crew-9 (24. september) og Europa Clipper (10. oktober). Sistnevnte oppskyting skjer med Falcon Heavy, hvilket innebærer at forberedelsene på oppskytingsplattformen må startes rundt 20. september. Crew 9 skal skytes opp fra Cape Canaveral, mens Polaris Dawn og Europa Clipper skal opp fra Kennedy Space Center.
Den opprinnelige besetningen på Crew-9; fra venstre: Aleksandr Gorbunov, Nick Hague, Zena Cardman og Stephanie Wilson. De to kvinnene må finne seg i å vente et år eller to på en ny sjanse.
Vi venter fremdeles på IFT-5, den femte test-oppskytingen av Super Heavy/Starship. Foreløpig er det ikke kommer nye oppdateringer som peker i retning av at dette skal skje i begynnelsen av september.
NASA har nå annonsert at Starliner skal lande om morgenen den 7. september (norsk tid), Denne landingen blir litt spennende - til tross for at ingen astronauter vil være om bord. Spenningen gjelder først og fremst hvorvidt stillingskontrollmotorene virker som de skal når romskipet skal styres ned i atmosfæren. På litt lengre sikt blir det spennende å se hva NASA vil kreve at Boeing må gjøre for at Starliner skal bli godkjent for operasjonelle ferder med mannskap om bord.
Så tar vi til slutt med at Sojuz MS-26 skal skytes opp den 11. september. Om bord er to russere og en NASA-astronaut. Dermed var det også en selvfølge at en av de to som skal opp med Crew-9 er en russer. Spørsmålet var hvem av de tre andre som skulle være med. NASA gir ingen god forklaring på at de valgte bort de to kvinnene i den opprinnelige besetningen, men en annen kilde skriver at det har vært vanlig å sørge for at minst en om bord har erfaring som miltær pilot. Dermed var valget avgjort, i og med at de to kvinnene mangler en slik bakgrunn.
Besetningen på Sojuz MS-26; fra venstre: Ivan Vagner, Aleksej Ovtsjinin og Donald Pettit.
Og hvis ikke september inneholder nok spenning, så har vi også et par viktige oppskytinger å se fram til i oktober. Europa Clipper er allerede nevnt. Den 13. oktober åpner oppskytingsvinduet for den nye bæreraketten til Blue Origin - New Glenn, en rakett vi håper å høre mye om i årene som kommer. Men dette får vi komme tilbake til i oktober.