Tittelbildet: Varmeskjoldet til Artemis 2 - før årets slutt skal NASA ha avgjort hva som eventuelt må gjøres med varmeskjoldet før det monteres på Orion. Denne avgjørelsen vil ha betydning for en mulig ytterligere utsettelse for oppskytingen av Artemis 2, nå planlagt til september neste år.
eRomfart 2024-042, Norsk Astronautisk Forening, 01.11.2024
Dette er en nyhetsartikkel opprinnelig sendt på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Dersom du ikke er medlem, men ønsker å motta disse epostene og nyte godt av våre øvrige tilbud, kan du melde deg inn via vårt elektroniske innmeldingsskjema.
Resten av året
Av Ragnar Thorbjørnsen
Åtte dager i oktober ble et slags høydepunkt i romfartsåret 2024:
07.10 Oppskyting av Hera (se eRomfart 2024-039)
13.10 IFT-5 (se eRomfart 2024-040)
14.10 Oppskyting av Europa Clipper (se eRomfart 2024-041)
I tillegg må nevnes at to nye bæreraketter har gjennomført sine første oppdrag i år:
• Vulcan (se eRomfart 2024-001)
• Ariane 6 (se eRomfart 2024-031)
Nå venter vi spent på enda en ny bærerakett, nemlig New Glenn, som er utviklet av Blue Origin. Som så mye annet, er også den første oppskytingen av New Glenn blitt utsatt flere ganger. Nå krysser vi alle fingre for at det vil skje innen årets utløp, kanskje allerede i november.
Bæreraketten New Glenn
Mange merket seg sikkert at flere medier meldte at SpaceX den 13. oktober gjennomførte en vellykket test av sitt nye månefartøy. Dette ble til og med meldt før Starship hadde foretatt en myk landing i Det indiske hav. Med andre ord har førstetrinnet (Super Heavy) nå fått betegnelsen månefartøy. Vi synes nok at det blir litt feil. Selv ikke dagens utgave av Starship kan egentlig kalles et månefartøy. Riktignok har SpaceX fått en kontrakt med NASA som går ut på å levere en månelanderversjon av Starship om et par år, men dagens Starship er langt fra klar for måneferder.
Grunnen til at vi følger spent med på hvordan det går med New Glenn, er at det er denne bæreraketten som skal frakte Blue Origins månelander til Månen. Blue Origin har også kontrakt med NASA på å levere en månelander. Denne bæreraketten skal selvfølgelig også brukes til mye annet, og det er først i 2030 at en månelanding med Blue Origins månelander (Blue Moon) skal finnes sted (Artemis 5).
Av mindre minneverdige hendelser i 2024 må nevnes Boeings Starliner. Det meldes nå at NASA ikke vil godkjenne Starliner for ordinær bruk i 2025; det pågår fremdeles vurderinger av hvorvidt det skal kreves at Boeing gjennomfører enda en test-ferd før romskipet kan bli godkjent.
Som følge av problemene med Starliner ble som kjent landingen til Crew-8 utsatt, og da det nye tidspunktet for landing var klart, ble man i et par uker forhindret av dårlig vær i landingsområdet. De fire romfarerne fikk dermed et forlenget opphold i rommet; i stedet for seks måneder ble det nesten åtte. Landingen fant sted den 25. oktober. En av romfarerne måtte bli igjen på et sykehus i Pensacola over natten, mens de andre tre returnerte til Houston. NASA gir ingen detaljer om årsaken, men det ble understreket at det kun var av forsiktighetshensyn. Navnet på vedkommende ble heller ikke oppgitt.
Crew-8 lander.
Shenzhou 19: Den 29. oktober skjøt Kina rutinemessig opp et nytt mannskap til sin romstasjon. Kina fortsetter å sende ut generell informasjon om sine fremtidsplaner, men foreløpig uten at forberedelsene er veldig synlige. Innen 2030 skal de hente prøver fra Mars-overflaten og midt på 2030-tallet skal de etablere en base på Månen. Det har også vært antydet at kinesiske romfarere skal lande på Månen før 2030.
Besetningen på Shenzhou-19.
Gammel og ny besetning på den kinesiske romstasjonen.
Det ryktes nå at SpaceX vil gjennomføre enda en test-oppskyting av Super Heavy/Starship i år (IFT-6). Da FAA omsider ga tillatelse til IFT-5, inneholdt tillatelsen også klarsignal til å gjennomføre IFT-6. Vi må anta at dette er under forutsetning av at det ikke gjøres for store endringer i ferd-planen, således har SpaceX hatt lite å si om hva som står på programmet for IFT-6. Det spekuleres derfor i at IFT-6 blir en gjentagelse av IFT-5 - uten nevneverdige endringer. Det antydes nå at det skjedde en del avvik under IFT-5, slik at det er nødvendig å gjøre en del justeringer før man kan gå videre til neste skritt i utviklingen av konseptet. Blant annet skal det ha vært nære på at man sendte beskjed til Super Heavy om å avbryte forsøket på å returnere til oppskytingsplattformen. Det opplyses også at Starship inntil videre må lande i havet. En annen viktig milepel, som bør nås tidlig neste år, er å sende Starship inn i bane rundt Jorden.
Til slutt tar vi med en oppdatering for neste års høydepunkt - Artemis 2. Det meste er på plass ved Kennedy Space Center, og hvorvidt ferden vil gå som planlagt i september 2025, vil vi kanskje få en indikasjon på før dette året tar slutt. Vi venter nå på en beslutning om å starte montering av alle elementene, denne beslutningen avhenger av om man sier seg ferdig med undersøkeler av årsaken til at varmeskjoldet på Artemis 1 ikke oppførte seg helt som forventet. NASA sier nå at de har funnet årsaken til problemet med varmeskjoldet, men venter med å gå ut med detaljer. Det kan oppfattes som foruroligende at en beslutning om videre fremdrift i forberedelsene til Artemis 2 trekker ut i tid. Antagelig vurderes det nå hva som må gjøres med varmeskjoldet til Artemis 2, som allerede er produsert, og hva slikt arbeid vil ha å si for når ferden kan finne sted. Vi kan notere oss at NASA-sjefen for et par uker siden uttrykte optimisme, dog må vi da føye til at han (Bill Nelson) neppe er NASA-sjef langt inn i året 2025, siden en ny president som regel setter inn en ny sjef. Bill Nelson er 82 år gammel, så han burde uansett være klar for å pensjonere seg.