Andre test-oppskyting av Super Heavy/Starship*

Andre test-oppskyting av Super Heavy/Starship*

Publisert av RAGNAR THORBJØRNSEN den 19.11.23. Oppdatert 01.07.24.

eRomfart 2023-022, Norsk Astronautisk Forening, 19.11.2023

 

Dette er en nyhetsartikkel opprinnelig sendt på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Dersom du ikke er medlem, men ønsker å motta disse epostene og nyte godt av våre øvrige tilbud, kan du melde deg inn via vårt elektroniske innmeldingsskjema.


Andre test-oppskyting av Super Heavy/Starship

 

Av Ragnar Thorbjørnsen


SpaceX gjennomførte i går, lørdag den 18. november 2023, en vellykket oppskyting av SuperHeavy/Starship. Selv om oppskytingen kan karakteriseres som vellykket, var det også noe som ikke fungerte slik det skulle. Når man likevel kan bruke ordet «vellykket», er det fordi dette er måten SpaceX gjør det på.

Det som ikke fungerte denne gangen, blir rettet til neste forsøk. Det som ikke fungerte ved forrige forsøk (det første), var tilsynelatende rettet opp ved dette forsøket. Denne gangen fungerte alle rakettmotorene, både i SuperHeavy og i Starship. Imidlertid eksploderte SuperHeavy istedenfor å gjennomføre en kontrollert nedstigning og delvis kontrollert landing i Mexicogolfen. Starship eksploderte også, foreløpig er årsaken ikke kjent, men muligens fordi destruksjonssystemet utløste seg selv. Det er også uklart hva som er årsaken til at SuperHeavy eksploderte etter at trinnet ble adskilt fra Starship. SpaceX har dermed litt å arbeide med foran neste test. Det var ikke meningen at Starship skulle lande mykt etter ferden, planen var å la fartøyet falle ned i Stillehavet. Så langt kom det ikke, men nådde en høyde på 148 kilometer, der bildene viser en stor eksplosjon.

 



Vi kan neppe regne med at neste test blir gjennomført i inneværende år, men vi bør kunne se fram til mange tester i løpet av 2024. Først mot slutten av året er det forventet, ifølge Elon Musk, at man vil klare å returnere begge trinn til oppskytingsplattformen. Å få til det, er helt avgjørende for at konseptet skal sette SpaceX i stand til å virkeliggjøre sine mange visjoner, ikke minst det å bruke Starship som månelander i Artemis-programmet.

 



NASA følger nøye med på fremdriften i test-programmet for SuperHeavy/Starship, og representanter for NASA uttrykker stadig sin fulle støtte til SpaceX. Imidlertid passer de også på å snakke om alle utfordringene man står overfor,og som må finne sin løsning, før en bemannet månelanding kan finne sted. Det er spesielt spørsmålet om hvor mange oppskytinger av drivstoff til drivstoff-depotet i jordbane det er usikkerhet rundt. I en figur som skal vise konseptet for månelandingen med Artemis 3, har man indikert fire oppskytinger av drivstoff. I en kommentar fra den amerikanske riksrevisjonen (GAO - General Accounting Office) er det antydet at det vil være nødvendig med 16 oppskytinger av drivstoff. Elon Musk har uttalt at det bør være tilstrekkelig med maksimum åtte slike oppskytinger. Nylig uttalte en represenant for NASA at man uansett regner med at det vil være behov for et sted mellom 10 og 20 oppskytinger. Disse tallene bidrar selvsagt til at mange mener løsningen til SpaceX ikke er bærekraftig. Her må det understrekes at det er bruken av Starship som månelander man tenker på. Som romskip til frakt av satellitter opp i jordbane er det ingen tvil om at Starship vi være en vinner.