Starship IFT-3

Starship IFT-3

Publisert av Øyvind Guldbrandsen den 17.03.24.

Over: Starship 28/Booster 10 forlater oppskytingsrampen ved Starbase i Boca Chica, Texas på IFT-3-ferden den 14. mars 2024.  Som under IFT-2 den 18. november 2023 så det ut til at systemet hvor kolossale mengder vann fosser opp under oppskytingsrampen også denne gang fungerte tilfredsstillende og dermed hindret like store ødeleggelser av rampen som under IFT-1 i april 2023.


eRomfart 2024-016, Norsk Astronautisk Forening, 17.03.2024


Bildene tilhører en nyhetsnotis sendt på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Dersom du ikke er medlem, men ønsker å motta disse epostene og nyte godt av våre øvrige tilbud, kan du melde deg inn via vårt elektroniske innmeldingsskjema.


Starship IFT-3

Av Øyvind Guldbrandsen

 

Alle de 33 Raptor-motorene i førstetrinnet Super Heavy, samt de seks i andretrinnet Starship fungerte tilsynelatende som de skulle under oppstigningen. Hver Raptor er omtrent like kraftig som hver av romfergens RS-25-hovedmotorer.  

      

   


Teksten i forgrunnen antyder at SpaceX har optimistiske fremtidsvyer for Starship-systemet.

 


Like etter at Super Heavy er koblet fra og i ferd med å forlate Starship. Mesteparten av de direkteoverførte bildene fra oppskytingen kom fra kameraer festet utenpå romfartøyet.

 


Første bilder fra et Starship-fartøy i tilnærmet jordbane. Tilnærmet fordi rakettmotorene som planlagt ble slått av like før romfartøyet nådde full orbitalhastighet. SpaceX ønsket av sikkerhetsmessige grunner ikke å sende romfartøyet helt inn i kretsløp. Hastighetsforskjellen mellom nær- og full orbitalhastighet var uansett bare en teknisk formalitet.

 

Den ørtynne luften gløder opp idet Starship møter atmosfæren over Det indiske hav. Bilder som dette har aldri tidligere vært overført direkte til Jorden. Det var SpaceX' eget Starlink-system som gjorde dette mulig.