Trafikk til romstasjoner*

Trafikk til romstasjoner*

Publisert av RAGNAR THORBJØRNSEN den 31.05.23. Oppdatert 17.03.24.

eRomfart 2023-011, Norsk Astronautisk Forening, 01.06.2023

 

Dette er en nyhetsartikkel opprinnelig sendt på epost til medlemmer av Norsk Astronautisk Forening. Dersom du ikke er medlem, men ønsker å motta disse epostene og nyte godt av våre øvrige tilbud, kan du melde deg inn via vårt elektroniske innmeldingsskjema.


Trafikk til romstasjoner

Av Ragnar Thorbjørnsen  

                                                         

En kommersiell romferd (Ax-2) med Crew Dragon, organisert av Axiom Space, startet med oppskyting den 21. mai. Romskipet kom fram til Den internasjonale romstasjonen (ISS) dagen etter.

Mannskapet bestod av tidligere NASA-astronaut Peggy Whitson (kommandør), John Shoffner (pilot) og to ferdspeialister fra Saudi Space Commission: Ali AlQarni og Rayyanah Barnawi. Det ble meldt at formålet med ferden var forskning. NASA krever at man på kommersielle romferder har med en erfaren astronaut, som kan ta seg av gjestene mens de er om bord i ISS, slik at de ikke skal trenge å forstyrre det ordinære mannskapet. Peggy Whitson hadde før denne ferden logget totalt 665 dager i rommet, hvilket er mer enn noen annen amerikaner. Hun er nå ansatt i Axiom Space. Ax-2 ble avsluttet med landing i Mexicogolfen den 31. mai.

 

Mannskapet på Ax-2.



Forsyningsromskipet Progress MS-23 ble skutt opp den 23. mai, og kom fram til ISS etter ca fire timer.

Shenzhou 16 ble skutt opp den 30. mai, og kom fram til den kinesiske romstasjonen (Tiangong) etter ca syv timer. Om bord var disse tre taikonautene: Jing Haipeng, Zhu Yangzhu og Gui Haichao. For første gang er en av taikonautene en sivil person. Tidligere har alle vært militært personell. Den sivile taikonauten, Gui Haichao, er professor ved institutt for luft- og romfart ved Beijing universitet. Under en pressekonferanse før oppskytingen av Shenzhou 16 ble det opplyst at Kina planlegger en bemannet månelanding innen tiårets utløp, altså før 2030. Man er godt i gang med utviklingen av et månelandingsfartøy, dessuten utvikles også en ny bærerakett (Lang marsj 10) og et nytt romskip.

 

Mannskapet på Shenzhou 16


Oppskytingen av de tre kineserne førte til en interessant rekord, ved at antall mennesker som samtidig befinner seg i bane rundt Jorden aldri har vært større: seks kinesere, fem amerikanere, tre russere, to saudiarabere og en fra De forente arabiske emirater. Det blir totalt 17 personer; 6 i den kinesiske romstasjonen og 11 i Den internasjonale romstasjonen.

Neste ordinære mannskapsbytte på ISS skjer etter planen i august, da skal Crew Dragon (Crew-7) skytes opp. Oppskytingen skal etter planen finne sted den 17. august. Mannskapet på Crew-7 består av Jasmin Moghbeli (NASA), Andreas Mogensen (ESA), Satoshi Furukawa (JAXA) og Konstantin Borisov (Roskosmos). Dette blir Mogensens andre romferd, og i sin rolle som pilot på denne ferden er han den første ikke-amerikaner som er pilot på Crew Dragon. Som navnet antyder, er Mogensen fra Danmark.

Alle de nevnte romferdene er nå å anse som ren rutine, derfor er det ganske normalt at de finner sted uten stor omtale i vanlige aviser, selv om det godt kan dukke opp en liten notis noen steder. Imidlertid er det én planlagt romferd denne sommeren, som det knytter seg stor spenning til. Dessverre er en del av spenningen knyttet til spørsmålet om hvorvidt det vil bli gitt klarsignal. Dette handler om romskipet til Boeing - Starliner Crewed Flight Test.

 

Starliner - under klargjøring for oppskyting den 21. juli 2023.


Oppskyting er nå planlagt til den 21. juli, men et internt kontrollorgan (NASAs Aerospace Safety Advisory Panel) uttrykker fremdeles tvil om hvorvidt alle feil og mangler vil være rettet opp innen den tid. Det skal spesielt være fallskjermsystemet det knytter seg usikkerhet til, men også et par andre mangler som ble avdekket under den siste ubemannede test-ferden. Ifølge NASA og Boeing fortsetter forberedelsene med sikte på oppskyting i slutten av juli, men det understrekes at den kan bli utsatt hvis ikke man er overbevist om at alle problemer er ryddet av veien. Det oppgis at man nå har løst 95 % av de manglene som ble identifisert under den ubemannede test-ferden for et drøyt år siden (20. til 26. mai 2022).